Про ПДВ в Google та Facеbook
Даний матеріал - не є інструкцією щодо обходу сплати податку. І в жодному разі не закликає не сплачувати податки. А є сукупністю констатацій фактів та суб'єктивних думок щодо запровадження ПДВ для малого бізнесу, який купує послуги у Google та Facebook.
З 2022 року наша держава зобов'язала великі не українські компанії, що надають рекламні послуги (і не тільки), стягувати з нас та сплачувати державі ПДВ - 20% від ціни послуг.
Різні люди по-різному поставилися до цієї новини: хтось дуже засмутився і пише питання у групах Facebook: "як зробити, щоб не платити ПДВ?". Хтось вирішив, що нічого поганого в новому податку немає взагалі, і що він лише трохи зменшить прибуток від торгівлі (адже ПДВ нараховується не на всю виручку, а тільки на частину витрат підприємця). А інші зробили висновок, що просто всім доведеться підвищити ціну товарів чи послуг, щоб сплатити податок без зменшення прибутку для себе.
Які ж наслідки для торгівлі, на мою думку, будуть у цього податку.
Якщо НЕ збільшувати ціну товарів після введення податку
Якщо НЕ збільшувати ціну товарів після введення податку, то значно знизиться рентабельність замовлень, залучених рекламою. Постійно зростаюча конкуренція робить так, що витрати на рекламу забирають дедалі більшу частку залученої маржі. У багатьох магазинах, які активно збільшують виторг за рахунок реклами, ця частка вже становить близько 40-50%. А це означає, що запровадження ПДВ автоматично збільшить частку рекламних витрат у маржі до 48-60%. Якщо врахувати інші змінні та постійні витрати бізнесу, то прибутковість замовлень, залучених з реклами для таких магазинів, через запровадження ПДВ може знизитися на 20-50%.
Розглянемо на прикладі:
Введення ПДВ збільшить % рекламних витрат у виручці з 12% до 14.4%, що знизить відсоток прибутку від рекламних замовлень з 8% до 5,6%.
У підсумку: прибуток від замовлень, залучених за допомогою реклами, знизився на 30% у зв'язку із введенням ПДВ на рекламу
Збільшить ціну замовлень
Прихильники цього підходу вважають, що якщо податок торкнеться кожного, то всі будуть змушені підвищити ціну, конкурентоспроможність кожного продавця залишиться на колишньому рівні, а отже, немає нічого страшного в цьому ПДВ.
Думаю, такі підприємці забувають один факт: введення ПДВ на купівлю послуг у нерезидентів збільшує витрати лише малого бізнесу, і ніяк не змінює витрати великого бізнесу (Юридичні особи - платники ПДВ).
Таким чином, якщо ціни у малого бізнесу - підростуть, а у великого - не зміняться, то конкурентоспроможність малого бізнесу погіршиться, а продажі зменшаться (за всіх інших постійних факторів).
Які ж варіанти роботи з ПДВ пропонують Google Ads та Facebook Ads
Що можна зробити малому бізнесу, щоб нововведення мінімально торкнулося рентабельності рекламних витрат?
Варіант 1
Найбільш зрозумілий та легальний спосіб: це стати платником ПДВ (фоп-ом чи юр особою)
Тоді: у Facebook примусового нарахування ПДВ взагалі не буде, тобто все залишиться як у 2021 році.
У Google можна буде вибрати один із двох варіантів: платити карткою без нарахування ПДВ, або платити на розрахунковий рахунок Google Україна з нарахуванням ПДВ, та видачею документів від Google для податкового кредиту.
Однак у поточних реаліях роботи малого бізнесу, цей варіант може виявитися невигідним зрештою. Платником ПДВ є сенс ставати тоді, коли всі ваші постачальники також платники ПДВ і робота з ними ведеться "в білу"
Варіант 2
Організувати оплату рекламного бюджету через агентство, у якого є юридична особа - платник ПДВ та фоп на єдиному податку
Як це може виглядати: ви платите агентству на звичайний фоп, а агентство перераховує ваш бюджет рекламним системам від імені юридичної особи, платника ПДВ. При цьому ПДВ на ваш рекламний бюджет не нараховується (у разі оплати карткою) або нараховується Гуглом при оплаті на розрахунковий рахунок, але при цьому агентство отримує документи для податкового кредиту (по суті обнуляє нарахований ПДВ).
Схожу схему можна організувати і якщо у вас є хороші знайомі, з юридичною особою платником ПДВ.
Варіант 3
У платіжних налаштуваннях Google та Facebook є можливість вказати платника – Юридичну особу.
При цьому Facebook навіть не вимагає для цього вказувати дані конкретної юридичної особи, а лише вказати категорію платника. На юридичних осіб, навіть неплатників ПДВ - не поширюється закон щодо примусового нарахування ПДВ нерезидентами. Таким чином, вказавши юридичну особу – оплачуючи карткою, ні Facebook ні Google не нараховують ПДВ зверху.
Проте, згідно із Законом, якщо Юридична особа неплатник ПДВ купує послуги у нерезидента - вона має самостійно розрахувати та сплатити ПДВ за такими послугами.
Незрозуміло, чим загрожує ситуація, якщо введені дані юридичної особи, а оплата фактично йде з картки фіз особи. Дуже схоже, що і Google і Facebook залишили цю “лазівку” для зменшення витрат рекламодавців, оскільки вона безпосередньо не суперечить тим домовленостям, яких було досягнуто з нашою державою. Але при цьому потрібно розуміти, що вся відповідальність за подібні дії лежить на рекламодавці.
Зазначу, що на даний момент немає жодної процедури порівняння власника картки та юридичної особи в обох рекламних системах.
А також звертаю увагу, що якщо використовувати вигадані дані юридичної особи – це потенційно може призвести до блокування облікового запису, після наполегливого прохання від Google надати документи юридичної особи.
Якщо ви хочете змінити тип платника в Facebook, достатньо зайти в Білінг - Налаштування платежів - Інформація про компанію та змінити тип платника:
Якщо в Google, то потрібно зв'язатися з службою підтримки та пройти процедуру зміни платіжного профілю, за допомогою дзвінка та email-ів. Співробітник Google розповість все покроково.
Варіант 4
Зміна країни платника
Ще один спосіб уникнути примусового начислення ПДВ, але його ми не рекомендуємо робити, особливо в Google. Це зміна країни платника на країну, де примусового нарахування ПДВ ще немає. До таких країн відносяться більшість африканських, Пакистан, Туркменістан, Афганістан, Перу, Болівія та ін.
Проте, така маніпуляція може призвести до блокування рекламного аккаунта. В Google такі наслідки зустрічались у колег масово. Facebook ж був більш лояльний до подібної ситуації.
Сподіваюсь, цей матеріал дав більш повну картинку стосовно наслідків введення “рекламного” ПДВ та варіацій роботи з ним. І ви обере той варіант, який вважаєте оптимальним для свого бізнесу.