Як українські інтернет-магазини працювали у 2023 році

Хорошоп провів дослідження на тему «Як українські інтернет-магазини працювали у 2023 році». Ми підготували статтю, з якої ви дізнаєтесь результати опитування. Ми згадаємо важливі події, які відбулися у e-commerce за минулий рік, і зробимо підсумки того, як другий рік повномасштабної війни вплинув на бізнес. 

Загальний стан українського e-commerce у 2023 році

2022 рік продемонстрував здатність українського e-commerce працювати навіть у найскладніших умовах. На початку 2023 року ворог продовжував наносити удари по критичній та цивільній інфраструктурі, що позначилося на всіх сферах бізнесу та попиті покупців. Український бізнес пристосувався до роботи в умовах відключення світла за графіком, а навесні енергосистему стабілізували. Втім обстріли та повітряні тривоги супроводжують українців кожного дня і це негативно відображається на настроях людей, робочих процесах. Попри це бізнес тримається і функціонує. 

Ми запитали у власників інтернет-магазинів — як вони можуть оцінити результати роботи свого бізнесу по шкалі від 1 до 10. 65,3% вказали, що оцінюють підсумки 2023 від 5 до 8 балів, 15,2% — вище 8 балів. Для 19,5% 2023 виявився не дуже успішним і вони поставили оцінку до 4 балів. 

Одним з найважливіших показників роботи інтернет-магазину є середній чек. Ми запитали у підприємців — як цей показник змінювався впродовж 2023 року. 44,4% вказали, що середній чек збільшився, 19,5% — зменшився, а у 36,1% магазинів він залишався на одному рівні впродовж усього року. 

Також ми поцікавились в яких нішах працюють інтернет-магазини, які приймали участь у опитуванні. Найпопулярнішими категоріями стали: товари для дому — 13%, електроніка — 10,5% та одяг/взуття — 9,7%. 

Чи був 2023 рік більш вдалим ніж 2022? 

На початку 2022 року на платформі Хорошоп було більше 3000 інтернет-магазинів, серед яких були представники бізнесу різних масштабів. Ми рахували загальну кількість замовлень, які вони генерували. До нападу росії в лютому, магазини обробляли близько 16−20 тисяч замовлень на день. Після 24 лютого було різке падіння продажів, а зростання почалось наприкінці березня. Тільки восени 2022 року продажі зрівнялися з показниками, які були до 24 лютого, і з’явилася позитивна динаміка. Пік продажів у 2022 році був зафіксований у передноворічний період, а саме 26 грудня — майже 39000 замовлень. 

Навесні 2023 року кількість онлайн-замовлень стала майже на чверть більша, ніж була до початку повномасштабної війни і продовжила зростати до кінця року. Пік замовлень був зафіксований також 26 грудня — майже 48000 замовлень за день. Варто відмітити, що зараз на Хорошопі працює більше 8000 магазинів і позитивна динаміка відмічається не тільки у числі замовлень, а й у кількості інтернет-магазинів на платформі. 

Ми запитали підприємців на скільки у них зросли продажі у 2023 році, якщо порівнювати з 2022. У 17% зростання було на рівні 10-15%, у 13,7% — 20-30%, а 22% опитуваних вказали, що продажі у їхньому магазині збільшились більше ніж на 30%. 

Скільки нових інтернет-магазинів відкрилося у 2023 році 

Чверть інтернет-магазинів — 24,5%, які приймали участь у нашому дослідженні, були відкриті у 2023 році, а 15,5% — у 2022. Це ще раз показує, що бізнес в Україні продовжує розвиватися і нові підприємства створюються, незважаючи на важкі умови. 

Ми подивились загальну статистику Opendatabot, де зазначено, що у 2023 році зареєстровано понад 300 тисяч нових ФОП. Кількість реєстрацій перевищила показники 2021 року, коли було відкрито майже 285 000 індивідуальних бізнесів. 

Найпопулярніша категорія серед ФОП — роздрібна торгівля. У цьому напрямку відкрили бізнес 90 000 підприємців. Нові компанії, на відміну від ФОП, відкриваються не так часто. Вони не перевищили показники, які були до початку повномасштабного вторгнення. 37 297 нових компаній було відкрито за 2023 рік. Це на третину менше, ніж у 2021 році, коли було зареєстровано 56 267 нових бізнесів.

Маркетинг та просування — як це було у 2023 році

Розвиток інтернет-магазину напряму залежить від того скільки уваги приділяється на його просування. Маркетинг — невід’ємна складова успішних продажів, тому ми не змогли оминути цю тему у нашому опитуванні. 

Згідно нашого дослідження, найпопулярніший канал для просування інтернет-магазинів у 2023 році — це Google Shopping. На другому місці — продажі через органічний трафік на сайт, на третьому — продаж на маркетплейсах. 

Ще один дієвий спосіб стимулювання продажів — це акції та розпродажі. У 2023 році 47,7% опитуваних влаштовували розпродажі у своїх інтернет-магазинах. 

Також у нашому опитуванні деякі підприємці вказали інші дієві для них канали продажів у 2023 році:

  • офлайн-магазини;

  • участь у державних та комерційних закупівлях;

  • продажі через партнерські мережі;

  • розвиток власних каналів у Tik-Tok.

Труднощі та проблеми 

Ми запитали у власників інтернет-магазинів — з якими проблемами вони найчастіше зустрічалися у минулому році. Питання було поставлено у вільній формі, щоб кожен підприємець зміг розповісти про свої труднощі. Але у багатьох вони виявилися спільними.

Війна з росією

Головною проблемою українських підприємців, звісно, залишається війна та усі наслідки, які вона з собою несе. Ось декілька цитат, що показують наскільки важко зараз підприємцям вести бізнес в Україні.

«Під час обстрілів були пошкоджені два склади з готовою продукцією, що негативно вплинуло на терміни поставки серійної продукції»

«Через війну не ризикуємо вкладати гроші в розширення та збільшувати закупку товарів»

«Згорів магазин»

«Спостерігаємо зниження продажів у періоди масованих обстрілів»

Також власники інтернет-магазинів часто зазначали, що багато співробітників мобілізувалися і пішли у ЗСУ, щоб захищати нашу країну, а знайти заміну було важко. Особливо це стосується компаній, які мають власне виробництво. 

Проблеми з касовими апаратами

Повноцінне впровадження касових апаратів мало статися ще на початку 2022 року, однак через воєнний стан уряд звільнив український бізнес від цього обов’язку до 1 жовтня 2023 року. Тому не дивно, що багато підприємців заявили, що питання, пов’язані з касовими апаратами та фіскалізацією, у 2023 році викликали чимало проблем. Також ДПС повернула перевірки бізнесів і підприємці згадали про це у нашому опитуванні. 

Конкуренція

Українським підприємцям у 2023 році доводилось активно конкурувати за клієнтів. Опитувані помітили недобросовісну конкуренцію, спроби переманити клієнта усіма можливими методами та демпінг цін. 

Зниження попиту

Власники інтернет-магазинів розповіли, що у 2023 році помітили зниження попиту та купівельної спроможності. Також, на їх погляд, покупці стали більш вимогливими. Деякі підприємці відмічають, що кількість замовлень стала меншою у порівнянні з попередніми роками. 

Проблеми з Google Merchant Center

Google Shopping — не тільки найпопулярніший вид реклами для українських інтернет-магазинів, а ще й джерело проблем. Він працює в Україні з 2018 року, але останнім часом правила співпраці з Google Shopping стали жорсткіші та постійно посилюються. Як наслідок — частішають блокування профілів Google Merchant Center у нових магазинів. Ми отримали десятки відповідей у нашому опитуванні, що підприємці у 2023 році стикалися з блокуванням без очевидних причин. У нашій статті є ми розповідали, що робити при блокуванні акаунту Google Merchant Center

Логістика 

Проблеми з логістикою у 2023 році можна поділити на внутрішні і зовнішні. Внутрішні були пов’язані з переналаштуванням процесів або збільшенням вартості доставки, зовнішні — з блокуванням кордонів. Майже 43% опитуваних хоча б частково відчули наслідки блокування кордонів польськими фермерами і перевізниками. Попри це вони мали змогу продовжувати роботу. Дехто написав, що встиг отримати товар до початку блокування. 4,3% опитуваних зазначили, що їм довелось шукати нові шляхи перевезення товару.

Інші проблеми 

Крім загальних проблем, кожен бізнес має індивідуальні труднощі. Ми зібрали окремі проблеми, з якими довелось боротися у 2023 році: 

  • відсутність кваліфікованого персоналу;

  • найм та адаптація нових співробітників;

  • нестабільний курс валюти;

  • інформаційні атаки та фейкові замовлення;

  • проблеми з постачанням сировини;

  • великі витрати на рекламу;

  • багато постачальників припинили свою діяльність;

  • крадіжка контенту;

  • інфляція.

На які зміни наважились власники інтернет-магазинів

У минулому році тільки 26% інтернет-магазинів працювали без особливих змін. Інші відмічали, що вони зробили багато різних нововведень — розширення асортименту, збільшення бюджетів на рекламу, опанування нових каналів просування. 

Також серед цікавих відповідей про нововведення та зміни у минулому році:

  • провели внутрішню оптимізацію штату та процесів;

  • зробили брендове пакування;

  • підключили РРО;

  • автоматизували бізнес;

  • переїхали на Хорошоп.



Вас може зацікавити